söndag 31 december 2023

Pizza Detroit Style eller enkel Foccacia

Nu är det Jul igen och nu är det Jul igen.
Hej igen Ja det är Juletider igen eller snarare Nyårsafton.
Ja det verkar ju som om jag är här endast när det är julledigt. Så =ledighet. Och inte är det så kul att vara i trädgården. Snö/regn/blåst/kallt/blött så det blir ju att vara inne och umgås eller att baka och laga mat.
Idag har jag testat ett Instagram #johanhedbergrecept ja ni läste rätt. Killen kallar det lättgjord pizza men det är nog snarare åt foccaciahållet men helt ok. Jag hade inte alla ingredienser hemma så jag gjorde min egen version.
Pizza Detroit Style 250*C 25-30 minuter
375 g ljummet vatten( 3.5 dl+ 2 msk)
500 g vetemjöl special (8 dl+ 2 msk)
12,5 g jäst (1/4 paket eller 6 g torrjäst)
18 g salt (3 tsk)
Blanda salt,jäst och vatten. Blanda i mjöl och se till att röra ut alla mjölklumpar. 
Täck över med plast och låt stå i rumstemperatur i 20 minuter(1). 
Drag degen i bunken gärna med vattenblöta händer, snurra bunken drag snurra och drag. Sätt på plasten igen och låt stå i 20 minuter(2). 
Snurra drag osv. täck bunken igen och låt stå i 20 minuter igen(3). Lägg åt sidan att vila medans du gör tomatsåsen. 
Tomatsås 1:
1 burk med hela tomater som du sönderdelar med fingrarna blanda med salt olivolja och oregano (eller som jag pizzakrydda) smaka av.
Olja ett bakplåtspapper och fingra ut degen på dettta i en långpanna. 
Fördela det mesta av såsen.
Tomatsås 2: Jag hade inte tomater hemma så jag tog lite chilisås(ketchuptyp), ketchup och pizzakrydda. 
Strö över mozarella, eller annan valfri ost och toppa med mera sås.
 I orginal receptet så hade han på salami oxå men det hade jag inte hemma. Hela familjen kunde äta men sonen tyckte den var stark. Jag kryddade med eget örtsalt. Låter bli det nästa gång för det blir verkligen en nästa gång. 
Ställ in plåten i ugnen på 250*C i 25-30 minuter tills den får jättemycket färg. Låt svalna 15 minuter innan du skär upp och serverar. Vi åt även dagen efter Kall mycket god. Extragod med pimentofylla oliver.

Smaklig Spis!! 
Smaklig Spis!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar